Een mini-vakantie en voetbal - Reisverslag uit Nieuw Nickerie, Suriname van Renee Jan - WaarBenJij.nu Een mini-vakantie en voetbal - Reisverslag uit Nieuw Nickerie, Suriname van Renee Jan - WaarBenJij.nu

Een mini-vakantie en voetbal

Door: Renee en Jan

Blijf op de hoogte en volg Renee

29 Januari 2014 | Suriname, Nieuw Nickerie

Zo, we zitten al bijna op 1/3e van de Suriname reis. Dat gaat toch wel snel, hoor. Zoals we de vorige keer al schreven, begon januari wel leuk voor ons. Na de feestdagen begon toch ook weer het gewone leventje. Dat wil zeggen: werken maar ook genieten na/voor het werk.

De tweede week was een nachtdienst week voor Jan. Dat betekent dus niet samen slapen in ons knusse bedje. Overigens: sinds 2 weken hebben wij een ruimer bed gekregen, dus 158cm breed i.p.v. 128cm breed. De eerste nachten was het even wennen, we waren elkaar regelmatig zoek en dan moesten we met de zaklamp naar elkaar schijnen om een teken van leven te vinden. Conclusie: heeeerlijk, een “normaal” bed.

We hebben heel veel gezwommen, misschien wel 5x/week. De meeste Nederlanders die hier zitten (artsen, specialisten, psychologen, WIN groep stagiaires, stagiaires watermaatschappij) gaan wel zwemmen dus je bent er eigenlijk nooit alleen. Rond 15 januari was het feestweek in het ziekenhuis, het bestond 55 jaar. Ondanks de afwezigheid van Bouterse (jammer.... ;) ) was het een groot feest. Eerst een feestdag bij het ziekenhuis zelf, met vele toespraken van belangrijke mensen uit met name de politiek (alles hangt samen het politiek, de belangrijke mensen droegen allemaal een Paars hemd/stropdas - de kleur van NDP). Daarna uiteraard weer een grote gezamenlijke lunch. Op zaterdag was het eindfeest, een zogenoemde bonte avond. We gingen met de hele bups Nederlanders en maakten een leuke avond mee. Een soort carnavalszitting, met lokale (medewerkers) artiesten die zongen, dansten of acteerden. De avond werd afgesloten door een bandje. We hadden het heel leuk en kwamen rond 3 uur ’s nachts thuis.

’s Maandags gingen we voor een mini-vakantie naar Paramaribo. Renee had zaterdags om 7.00u (!) kaartjes gehaald dus konden we op een goede zitplek met de staatsbus naar Paramaribo om 6.00u op maandagochtend. We waren er rond half 11 en daarom hadden we de hele dag nog wat te doen. Eerst aten we wat langs de weg, we huurden een fiets en haalden nog wat toastjes met brie bij de enige "Nederlandse" supermarkt. Toen begon onze fietsreis richting Lelydorp. In totaal fietsten we 18 km, maar onderweg stopten we en aten we heerlijke toastjes met brie (verrukkelijk). We waren niet meer werknemers, maar plots echte toeristen. Toen we in Lelydorp aankwamen gingen we in de hotelkamer op bed liggen. Tot onze verrassing was Belle en het Beest op tv, dus we hebben heerlijk als kinderen tv gekeken. Daarna fietsten we naar Onverwacht, weer 15 km fietsen, waar we helaas slecht enkele treinstelletjes zagen. Hier is het begin van de enige spoorlijn in Suriname, die al lang niet meer in gebruik is overigens. Dat was vroeger aangelegd voor de goudzoekers in het binnenland. Het viel wat tegen, dus konden we weer een uurtje terug fietsen. 's Avonds bij een lokaal tentje eten gehaald en op het bed naar het NOS journaal gekeken. Grappig om na 2 maanden weer Nederlandse tv te zien.

De ochtend begon heerlijk. We kregen uitgebreid ontbijt op bed, met verse jus en gebakken eitjes. Overdag gingen we naar Santigron met de fiets. Dat was 15 km fietsen naar een Marron (= slaven) dorpje van vroeger. Hier was echt alles verre van modern. De mensen slapen voornamelijk in hutjes van golfplaten. Ook zijn er drie kapiteins, de leiders van het dorpje (1200 inwoners). Daar moet je entree betalen en je wordt in het dorpje door iemand rondgeleid. Er is een heksenhuisje, waar je geen foto's van mag nemen (geloof is heel belangrijk hier). Ook een huis voor zieke vrouwen, dat zijn de vrouwen die ongesteld zijn. Het eten wordt in de rivier gewassen (vies) en erna gekookt. Men moet voor medische hulp naar Lelydorp (huisarts) of naar Paramaribo (spoedgevallen), dat neemt al gauw 1,5 uur in beslag. De mensen zijn echter wel gelukkig. We fietsten naderhand weer terug naar Lelydorp. Helaas konden we in het hotel vanwege zwemles voor de lokale jeugd niet zwemmen, maar toch genoten we van een warme douche en wederom heerlijk avondeten. Saoto soep voor Renee (vaste prik voor haar, zeker 2x per week!) en tjauw min (bami/kip) voor Jan.

Na een nieuw ontbijt op bed gingen we op woensdag eerst naar de vlindertuin. Een grote tuin met veel vlinders, slangen en schildpadden. Het was er erg mooi. Daarna naar Paramaribo terug gefietst. Hier een beetje rondgefietst, uiteindelijk naar de supermarkt en toen naar de waterkant. Hier op z'n Surinaams avondgegeten aan het water. Dat wil zeggen: gefrituurde garnalen en toastjes met brie, met daarbij een lekker pilsje! Heerlijk genoten hoor. We gingen slapen in een hostel en op donderdag terug naar Nickerie. Donderdagavond namen de WIN groep stagiaires afscheid, dus we hadden weer eens een feestje. Ondanks de vermoeidheid van de reis bleven tot na twaalven. Een geslaagde avond. Op vrijdagavond gingen we bij een collega van Renee filmavond houden. We keken The Reader (mooie film) en vraten tevens drie zakken chips + warme worstenbroodjes op. Gezellig.

Het weekend was vrij rustig, maar toen kwam het bericht dat Jan eindelijk mocht gaan voetballen. Na een maand werk vanuit met name RKASV (Diana en Carlo van RKASV en ook Roel van Willem I) was het dan toch gelukt. Op zondagavond speelde sv Prakash (nieuwe team) tegen Southline. Prakash was al geplaatst voor de nacompetitie, maar toch werd de wedstrijd serieus aangepakt. Het was namelijk een derby, beide ploegen komen uit dezelfde wijk van Nickerie. Ondanks de warmte startte het erg goed, al na 15 minuten kon ik de assist op de 1-0 geven. Meest hilarische moment: omdat ik 3x van afstand goed had geschoten, mocht ik een vrije trap van 18m nemen. Iedereen riep "bakra Jan, bakra Jan" maar toen ik schoot, ging de bal wel 10 meter naast, haha!! Pas na rust liepen we verder uit en ik kon zelfs een doelpunt maken. Eindstand 4-1. Een geslaagd debuut dus. Over twee weken start de nacompetitie, de eerste 6 clubs spelen dan tegen elkaar om promotie. Dan zullen er ook meer dan 400 mensen in het stadion zijn (nu 150). Na de wedstrijd gingen we met Maartje, Koen, Renee en Jan naar een bestuurslid thuis, hier werd met z'n allen (ca. 30 man) gegeten en gedronken. Het was erg gezellig.

Ik zou het bijna vergeten, we werken ook nog. Op het werk bij zowel Renee als Jan gaat alles prima. De stagiaires bij Renee (België) hebben afscheid genomen en worden a.s. donderdag vervangen, bij Jan zijn er ook twee nieuwe collega's bijgekomen. Het rooster voor februari is bekend: met name door de weeks werken, we kunnen dus een weekend een leuke trip gaan maken.

En het weer? Dat is nog hetzelfde. De regenperiode is bijna voorbij, dus steeds minder regen. Wel veeeeel zon en temperaturen tussen 25 en 35 graden als maximum.

Zo, we gaan al weer bijna februari in. Hopelijk weten we bij de volgende update meer over onze Brazilië reis (want ja, die gaat er komen...).

Iedereen een fijne maand februari gewenst, met mooie voorbereidingen op het mooiste feest van het jaar. Dat wij wellicht toch niet helemaal hoeven te missen (ook hierover: de volgende x meer)...

Groetjes Renee en Jan

• 29 Januari 2014 - 16:39

Marian:

Manjefiek dat ste de voetbalclub dao kins steune. Aug al moos ste dur get veur euver hubbe, bakra.[blaore!] En tot ste ginks score waor wel te verwachtte. Zeker met al die supporters die dao waore veur diech. Noe mis ste niks mie in Nickerie behalve un werrum douche en netuurlik de vastenaovend.
    Vergeet neet truk te koume. [haha]
    Trouwens ut verslaag waor weer enig um te lezen.
    Dikke poen veur uuch. mama

• 29 Januari 2014 - 16:46

Jan:

Hey jochies,
    Wat een geweldig verslag weer. Ik krijg zo het gevoel dat ik erbij ben geweest.
    Jan als het als huisarts niet mocht lukken of bevallen (en waarom zou dat niet lukken :-) ) en je het voetballen ook moe bent, kun je altijd nog als schrijver beginnen. succes gegarandeerd!!!
    De foto's zijn ook heel leuk.
    Tijdens onze skyupebeurten zien we ook, net zoals ook weer uit dit verslag blijkt, dat het jullie goed bevalt en dat jullie lekker in je vel zitten.
    Ga zo door! over anderhalve maand zien we ons en kunnen we verder bijpraten.
    Groetjes en een dikke knuf, Jan

• 29 Januari 2014 - 17:00

Jan Senior:

nou jong. goot dats te hubs moage mitvoeballe. heij lik nog alles stop. vollegende week starte ze weer tege sumpelveld. been beneuijd.
    ut is weijer alles heij wie altied. daluk goon veer ete. mam kreig spegetti. iech maak miech lekker spruutsjes mit u verrekesheuske.
    been sjus truk vaan ut waandele mit de un en de menk. lekker zunneke gehad meh tog wel u bitteke fris.
    netuurlijk geit alles vaan u leije deekske. allein de pech mit sanne hoare oto en ozze plefon. meh dat zien veer daan wel weer.
    dooch eederein doa veul groete en in ut biezunder renee de kompeleminte.

p.s. been gister even bije lenie snackers gewees. ziet dur neet zoe goot oet. eve oafwachte.

groetjes vaan den awwe.

• 29 Januari 2014 - 19:13

Sander En Thana:

Heeee!

Ik ben weer bijgelezen! Echt altijd leuk om te lezen. En nog leuker de foto's! Zo zijn we er toch een beetje bij hihi. Jullie maken echt mooie dingen mee, lekker avontuurlijk!
    Mini vakantie tussendoor, heerlijk! En meer dan verdiend denk ik, volgens mij werken jullie beide hard genoeg daar!
    Jullie zien er goed uit op de foto's! Happy! Houden zo en ook het posten van al die leuke verhalen :)

Ben benieuwd naar de ontwikkelingen van je meldpunt, sjiek, Renée! En Jan, voetbal ze ;)

Tot snel!

Liefs vanuit Nederland. Pootje van Shoko xx

• 29 Januari 2014 - 21:22

Marjo:

Ho jochies,
    Het was weer een feest om het verslag te lezen.
    We blijven door alle mails, verslagen en skype goed op de hoogte.
    Het is telkens sjiek om te lezen wat jullie allemaal meemaken.
    Jan maak nog veel doelpunten en geniet ervan maar dat doe je ongetwijfeld.
    Renee ook jij lekker genieten van alles en jochies alle goeds en knuffel, mam.

• 30 Januari 2014 - 11:22

Lou:

Hoi Renee & Jan,
    Een heel leuk verslag en hou ons op de hoogte wat jullie meemaken.
    Jan succes met je club in de play offs.
    Wij wensen jullie nog een hele mooie tijd.
    Mvg Riny& Lou.

• 07 Februari 2014 - 10:41

Els Van Kuijck:

Ik wil zo maar even iets van ons laten horen.Een kort berichtje uit een stormachtig Roermond.
    Ome Bert vertrekt a.s.woensdag naar New Zealand voor 12 dagenIk ben dan onbestorven weduwe.
    Hoe gaat het met jullie?Volgens mij nog vier weken en dan is er een kort weerzien, van beide ouders.
    Wanneer komen jullie terug?Is dat in juli?

Ome Bert is nu met pensioen.Het is een stuk rustiger in huize van Kuijck.Wij hebben het afscheidsfeest
    op 26 maart.Ben benieuwd hoe het gaat,zal af en toe wel emotioneel zijn.

Ik ga nu eindigen want ze komen de nieuwe gordijnen ophangen.
    Voor jullie een knuffel en tot de volgende keer.

Liefs Tante Els

• 07 Februari 2014 - 17:30

Renee:

Hoi Tante Els,
    Hier gaat alles goed hoor!
    Ik hoorde inderdaad al van ome Bert dat hij naar Nieuw Zeeland ging ik vroeg hem gelijk wanneer de reis naar Suriname gepland stond aangezien hij nu toch met pensioen is.

We komen 30 juni terug naar Nederland en komen 1 juli aan op Schiphol.

Oh ik ben benieuwd naar dat afscheidsfeest. Zoveel jaren trouwe dienst zal dat zeker af en toe lastig zijn.

Succes ermee

Tot de volgende x

Liefs Renee en Jan

• 25 Februari 2014 - 22:48

Jacqueline Lardinois:

hier ben ik even met een bericht van de kapelweg. wat fijn te lezen hoe jullie zich vermaken in suriname. en wat leuk dat jullie met eigen landgenoten te maken hebben dat is toch prettig. en het werk bevalt goed heb ik vernomen . hier is verder alles goed alleen heeft harry een slijmbeursontsteking in zijn schouder dus vakantie gaat niet door met carnaval. maar voor jullie een fijne tijd curacao met paps en mams geniet er van.

gr harry jacqueline