Wist u dat? - Reisverslag uit Nieuw Nickerie, Suriname van Renee Jan - WaarBenJij.nu Wist u dat? - Reisverslag uit Nieuw Nickerie, Suriname van Renee Jan - WaarBenJij.nu

Wist u dat?

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Renee

23 Mei 2014 | Suriname, Nieuw Nickerie

Hallo lui!!

Hierbij onze voorlaatste update vanuit Suriname. Gisteren waren we exact 6 maanden in Suriname en wat is die tijd omgevlogen. Nog slechts 16 dagen en dan vervolgen we de reis naar Brazilië. Voordat we wat grappige feiten op een rij zetten, eerst een samenvatting van de laatste tripjes.

2 weken geleden gingen we met Cas, Bart en Anne (psychologen i.o.) naar Matapica, een strand in het noorden van Suriname waar we schildpadden zouden moeten kunnen zien. Na een leuke reis met de korjaal (boot) kwamen we aan bij het strand. De dames gingen een strandwandeling maken, de heren zwommen in de zee. ’s Avonds was het eten en daarna klaarmaken voor het hoogtepunt: de schildpadden. Ze komen ’s nachts het strand op om eieren te leggen. De schildpadden zijn soepschildpadden tot 300kg en lederschildpadden tot 800kg!! We zagen 3 grote varianten, maar mochten alleen foto’s zonder flits maken ter bescherming. Het was fascinerend. Na de trip namen we afscheid van Bart en gingen terug naar Nickerie.

Het weekend erna gingen we barbecueën bij Atish en Lucy op zaterdag. Het was behoorlijk uitgebreid en gezellig. De dag erna gingen we naar hun huisje tussen de rijstvelden waar de BBQ nog eens dunnetjes werd overgedaan, maar nu met vers gevangen vis, eend en er werd zelfs op vogels geschoten.

Afgelopen weekend onze laatste Suriname trip, naar het echte binnenland. Omdat Anaula (luxe resort) al vol was, weken we noodgedwongen uit naar Menimi. Dat was geen straf hoor! Na 3 uur taxi vanuit Paramaribo en 1 uur via de korjaal kwamen we uit bij een klein resort aan de Boven Suriname rivier, ter hoogte van enkele rotspartijen, waardoor er een natuurlijke stroomversnelling was. Het uitzicht was fenomenaal. De beheerder is Mandje met zijn familie, die hier echt alles zelf doen. Ondanks Renée haar angst voor spinnen sliepen we hier 2 nachten (onder klamboe), zagen enkele spinnen, zwommen door de stroomversnelling tussen de piranha’s en bezochten een inheems dorpje en deden een mooie boswandeling. De laatste trip was dus de mooiste qua natuur en cultuur!

Zoals gezegd: we werken nog maar allebei een week, daarna gaan we ons afscheidsfeest (dat we combineren met verjaardag Emmy en Maartje) op 31 mei organiseren en dan gaat het snel. Op 6 juni vliegen we richting Belem, waar onze Brasil-trip gaat beginnen. Kenny komt daar op 15 juni bij.

En dan nu….. de wist-je-dat’jes van Suriname (m.n. Nickerie). Wist je dat…
- veel inwoners van Suriname als hobby een klein vogeltje hebben, die elke zondag zangwedstrijden hebben?
- deze vogeltjes in een kooi zitten en de eigenaars deze kooi overal mee naar toe slepen (4u in een bus, naar een BBQ, naar een voetbalwedstrijd)?
- inwoners vaak met een te zwaar beladen brommer over straat gaan, soms met 80kg aan paddi (rijst)?
- Surinamers links rijden en het stuur dan ook rechts hebben?
- het meest voorkomende automerk in Suriname Toyota is?
- het wekelijks uitje in Nickerie “wandelen” op de markt is? Dat betekent met de auto naar de markt rijden, vanuit de kofferbak een tray bier naar binnen werken en daarna (met alcohol op) naar huis rijden?
- als je iemand vraagt of hij/zij sport, dan heeft dat veel betekenissen: sport kijken op tv, zelf sporten, seks hebben.
- de staatsbus Nickerie-Paramaribo er 4,5 uur over doet en slechts 3 Euro kost?
- wij hier leguaan, kaaiman en eend hebben gegeten, maar we ook bosvruchten hebben leren eten?
- een arts na 7 jaar medicijnen gelijk huisarts is, zijn eigen poli mag openen en nooit meer een nascholing hoeft te volgen?
- zo’n huisarts 50-100 patiënten in een ochtend ziet en zelden lichamelijk onderzoek doet?
- op de afdeling de bloeddruk vanaf 4 (!) uur ’s ochtends gemeten wordt?
- patiënten vaak in te schalen zijn in categorieën? 1) Hindoestanen die de klacht overpresenteren, 2) Chinezen die pas komen als het eigenlijk al te laat is, 3) Creolen die zelfs bij oorpijn sinds 1 uur naar de eerste hulp gaan (iets te generaliserend…)?
- Surinamers veel met familie doen, sociale activiteiten staan hoog in het vaandel?
- president Bouterse enorm veel aanhangers heeft en dat de Surinamers hem zijn verleden vergeven?
- deze man de verkiezingen volgend jaar waarschijnlijk dan ook ruimschoots gaat winnen?
- je bij een winkel zelf een kip mag uitkiezen, die dan voor je wordt gehakt?
- Renée haar meldpunt kindermishandeling bijna in de lucht is?
- Jan in de zomer 1 maand als “vakantiewerk” terug naar Kerkrade gaat werken in verpleeghuis Hambos, voordat op 1 september de huisartsopleiding begint?
- wij een hoop grappige dingen vergeten, omdat ze inmiddels al normaal zijn geworden?
- wij hier een fantastische tijd hebben gehad?!

• 23 Mei 2014 - 23:57

Sandy:

Nog even genieten! Wat een leuk verhaal weer! Ga t nog missen! Xx

• 24 Mei 2014 - 00:24

Renee En Jan:

Als we in Nederland zijn wil ik wel meer verhaaltjes voor je maken spelt :P

• 24 Mei 2014 - 20:47

Marian:

achteraof geit dun tied toch wel sjnel, meh 8 maond zien ouch erreg lang.
    door ut skype en de reisverslaage leek ut alsof veer dao ouch un bitteke waore.
    en veer maage us reis saame in curacao neet vergeete, dat waor sjus in ut midde vaan eur oonderneuming.
    geer hub alles droet gehaold wat kos, dat neump uuch noets mie eine aof.
    en daan noe geit dun dreum vaan jan jr. bekans in vervulling.
    jaore geleie zags ste al:es iech kin wel iech dao nao tow.
    noe geit ut daan gebeure, geneet devaan.!!!!!!
    en euver 38 daog steit de blommevaas met garnalecocktail veur uuch veerdig.
    mama

• 26 Mei 2014 - 12:00

Annemie En Louk:

hoi moppies,
    weten jullie dat:
    - wij steeds genieten van alles wat jullie laten horen?
    - wij jullie kanjers vinden:- omdat jullie zo goed met die heel andere leefomstandigheden omgaan.
    - omdat jullie zo ondernemend zijn en alles uit deze periode halen wat eruit
    te halen is.
    - wij jullie ook steunen en supporten in Brazilië?
    - wij ook weer heel blij zijn als we jullie heelhuids thuis weer even kunnen knuffelen?
    - wij jullie op deze manier willen laten weten dat we deze manier van schrijven ook leuk vinden.

dikke kus , Louk en Annemie.