Dag Nickerie, bom dia Brasil! - Reisverslag uit Nieuw Nickerie, Suriname van Renee Jan - WaarBenJij.nu Dag Nickerie, bom dia Brasil! - Reisverslag uit Nieuw Nickerie, Suriname van Renee Jan - WaarBenJij.nu

Dag Nickerie, bom dia Brasil!

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Renee

05 Juni 2014 | Suriname, Nieuw Nickerie

Hallo Limburg,

Zo, onze laatste dag in Nickerie is aangebroken. En wat hebben we een leuke laatste weken meegemaakt. Eerst afscheid nemen op het werk, een week geleden. In het ziekenhuis brachten we na de laatste nachtdienst lekkere quiche en cake voor het personeel. De dag erna naar de WIN groep waar wij ook cake brachten, die Renee had gemaakt. Renee werd bedankt voor haar inzet en afgeleverde werk en kreeg een leuk boekje over cultuurverschillen wereldwijd.

Daarna volgde het toewerken naar het afscheidsfeest op 31 mei, dat we combineerden met de verjaardag van Emmy en Maartje. We nodigden veel mensen uit, we regelden muziek (DJ) en een mooie locatie, natuurlijk mocht eten ook niet ontbreken. En toen werd het zaterdag 31 mei, we werden wakker en… regen, regen, regen. De hele week vrijwel droog en vanaf deze nacht alleen nog maar regen. We hoopten op droog weer maar rond 17 uur (voorbereidingen in volle gang) besloten we het feest te verplaatsen. Waarheen? Sailesh (bestuurslid voetbalclub) bood aan om het in zijn (overdekte) achtertuin te houden. De oude locatie aan het water was namelijk volgeregend. Nou, op z’n Surinaams volgden er 3 hectische uurtjes. DJ zei plotseling af, we moesten alle gasten bellen dat het feest verplaatst was, het eten maken duurde langer dan gepland, we kregen ineens een paar kratten bier van Sailesh gesponsord. Alles gebeurde heel erg snel.

En toen was het al na 8 uur ’s avonds. Het feest begon, alles was nog last-minute klaargezet. We hebben gefeest, gedanst, er waren zo’n 70 mensen. Natuurlijk veel Surinamers, waardoor het feest ook heel anders was dan in Nederland. We hebben allemaal genoten. Tijdens het feest kregen we nog cadeaus, vooral drank maar ook een beeldje van de voetbalclub en een leuk herinneringenschrift. Hier schreven heel veel mensen in. Om half 6 lagen wij in ons bedje. Fantastisch!

Toen volgden er nog maar 5 dagen in Nickerie. Dat zijn enkele dagen geweest van afscheid nemen bij het eten. De laatste avond (gisteren) nog met alle bakra’s (blanken) gegeten en gedronken. Ook even hectisch de laatste dagen: eerst een oorontsteking rechts, een zachte aanrijding met een deukje in de leenauto (inmiddels al voor 75 euro gerepareerd). Nou, we zijn nu aan het inpakken. Tijd voor vertrek naar Brazilië, waar we hopelijk een paar leuke weken tegemoet gaan.
Renee en Jan

• 05 Juni 2014 - 18:42

Marian:

Keender, veer winse uuch unne manjefieke tied in brazilie. Geneet vaan Belem, Iquazu,Forte Allegro, Sao Paulo en netuurlik Rio.
    En sjriew oranje nao de vollegende runde.
    Tot euver 26 daog.

• 05 Juni 2014 - 21:06

Jan Senior:

Hoi renee en jan

Weer u leuk beriechske vaan uuch.
    Mit dein oto zit ut wel good, meh dien oer ontstekingg.
    Is veul erreger.
    Hoop dat ut gaw euvergeit.
    Weens uuch in brasil ut allerbiste same mit kennie.
    Veur us maag ut al morregeaovend zien i.v.m. Sem.
    Ut deit os toch wel hiel veul. Zoe mer aofscheid neume vaan
    Eine vaan dien biste vrun.
    Meh alli, tis beter zoe.
    Alle goods gewins. En komp gezoond same teruk.

Dun awwe

• 10 Juni 2014 - 19:49

Marjo:

Lief Jochies,
    Wat een drukte met afscheid nemen.
    En dat niet alleen in Nickerie maar ook van Sem.
    Het zal allemaal niet altijd even gemakkeliijk zijn geweest. We spreken een klein beetje uitervaring 19 -11-2013.
    Maar na een afscheid komt er weer een nieuwe tijd nl. vakantie in Brazilie.
    Jochies ga hiervan genieten genieten met een hoofdletter G.
    Ik wens jullie alle goeds en een fijn avontuur. Dikke knuffels mam en kom heelhuids thuis!