Belem, Iguacu en: Vamos a RIO! - Reisverslag uit Foz do Iguaçu, Brazilië van Renee Jan - WaarBenJij.nu Belem, Iguacu en: Vamos a RIO! - Reisverslag uit Foz do Iguaçu, Brazilië van Renee Jan - WaarBenJij.nu

Belem, Iguacu en: Vamos a RIO!

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Renee

15 Juni 2014 | Brazilië, Foz do Iguaçu

Hallo Oranjefans,

Hierbij een eerste berichtje vanuit Brazilie. We hebben inmiddels al 10 nachten erop zitten en willen jullie kort op de hoogte brengen.
De eerste 6 nachten waren we met Emmy (huisgenoot Nickerie) in Belem. Belem is een grote stad in het noorden van Brazilie, we moesten hier sowieso een tussenstop maken. We besloten om enkele nachten hier te blijven en de stad te verkennen. Korte samenvatting: we hebben heel veel winkels gezien en bezocht. Daarnaast bezochten we ook een heel grote markt, kasteel, en we maakten kennis met de enorme WK-gekte. Zelfs in deze stad (geen speelstad) is het WK de hoofdissue van de dag. We kwamen tot rust bij het kleine zwembad van ons hostel. Na 6 dagen gingen we verder naar de volgende stop: Iguacu!

In Iguacu liggen de grootste watervallen ter wereld. 7 jaar geleden was ik (Jan) hier al eens geweest, maar dit was de perfecte mogelijkheid om met Renée hierheen te gaan. We hebben hier 4 nachten doorgebracht in een hostel dichtbij de watervallen. De eerste dag kwamen we laat aan en bezochten we nog snel het mooie vogelpark, maar de 2e dag begon het echte avontuur pas. We liepen een hele dag langs de Braziliaanse kant van de watervallen. Helaas was het water het hoogst in de historie (400% meer water dan gemiddeld), waardoor er weliswaar veel water was maar daardoor was ook de loopbrug gesloopt. We konden dus niet “in” het water kijken. Toch hadden we een fantastische dag en we hebben ook veel foto’s gemaakt. Na een heerlijke lunch gingen we nog met de boot door de watervallen! Hierna snel naar het hostel om de wedstrijd van Brazilië te kunnen zien.

De 3e dag gingen we naar de grote Itaipu dam (stuwmeer) die 75% van Paraguay en 17% van Brazilië van stroom voorziet. Ook hier was het heel mooi. Maar ook hier weer snel terug om Nederland te kunnen zien. Vlak voor het hostel dachten we: laten we nog snel de helicopter doen, we weten nooit wat voor weer het later wordt. We hadden een prachtige heli-vlucht en misten hierdoor 3 minuten van de wedstrijd, maar dat was het zeker waard! Oranje won de wedstrijd, iedereen was blij voor ons. En de volgende 2 dagen hebben we alleen slecht weer gehad, met als resultaat; geen Heli!!!! Dus wat hebben wij geluk gehad.

Nu zitten we klaar om te gaan vliegen naar Rio de Janeiro, waar we met Kenny 11 dagen gaan verblijven en 3 (!) wedstrijden van het WK bezoeken. We hebben er veel zin in!

• 15 Juni 2014 - 17:54

Marian:

Ouch noe weer un korte reactie: Wat bin iech sjeloes op uuch, mer wat gun iech uuch dit ouch. Un manjefieke ervaring dao in Brazilie, un machtig sjoen land kin iech oet eige ervaring zegge. De watervalle vaan Iquazu zien um noets mie te vergete.
    En daan noe: Rio saame met Kenny. Geneet met eur dreikes en gaot mer good veur de hollandse camera zitte daan kinne veer uuch ut hollands team zien aonmoedige.
    Daot de kompleminte aon de gids. En tot gaw. Mama

• 15 Juni 2014 - 18:12

Jan Sr.:

Hoi renee en junior

Weer u sjoen verslaag.
    Geer zeet wel get vaan de wereld.
    Iech hoop dat geer same mit kennie kint geneete vaan u paar sjoen wedstrijde.
    Holland is een vurrem,dus steit uuch nog get te wachte. En vergeet de belsje neet.
    Es die de russe versloon kreigste missjien un finale holland tege belsj.
    Dat waor ins ein.
    Goot, maak nog get devaan ut weurt tied dat geer weer hei zeet, ut doort noe eigelijk wel get lang. De aspersjes, maatjes en de garnalekokteel stoon gereid.

Veul kompeleminte vaan dun awwe.

• 15 Juni 2014 - 19:11

Jan:

Wat een super belevenissen allemaal. We hadden het al van Renee gehoord tussen het voetballen door. Jammer trouwens dat ze niet nog wat vaker naar het toilet is geweest, dan was het misschien wel 8 of 9-1 geweest. :-) Jongens, geniet ervan en let goed op elkaar, ook als jullie met z'n drietjes zijn.
    Jan heeft trouwens helemaal gelijk, het wordt tijd dat jullle thuis komen, zodat we jullie weer eens echt kunnen knuffelen.
    Dikke knuf, pap

• 15 Juni 2014 - 19:15

Fieny En Ludo:

Nog veul plezeer en Sjoen wedstrijden, schrieuw ze nao de Finale. Veer zien us weer in Amie.

• 15 Juni 2014 - 23:09

Marjo Van Kuijck:

Hallo Jochies,
    Wat een geweldige berichten. Fijn dat jullie zo volop genieten.
    Niet alleen van die geweldige prachtige waterval maar ook van het voetbal.
    Jochies wat ik jullie wens is een SUPER TIJD in Rio.
    Geniet samen met Kennie van het prachtige Rio en natuurlijk van HET VOETBALLEN?
    Zelfs wij kijken!!!!
    Een dikke knuffel voor jullie alle drie wees voorzichtig let op elkaar en genieten maar.
    Mam.XXX

• 16 Juni 2014 - 10:02

Xavier:

Heel veul plezeer in Rio en en geneet drvan;)
    Groetjes Xavier

• 16 Juni 2014 - 10:17

Annemie Van Kuijck:

Hoi wereldreizigers,
    fijn dat jullie zo genieten. nu samen met Kenny op naar de wedstrijden. we volgen jullie schema en laten ook regelmatig de kaars branden.deze laatste boost wordt dus ook goed, dus geen zorgen.... wij regelen wel alles voor de thuiskomst. deze zien wij met verlangen tegemoet. fijn weer even samen.... en knuffelen natuurlijk. groetjes en geniet nog maar even..
    Louk en Annemie.