Werk en feest(dagen) - Reisverslag uit Nieuw Nickerie, Suriname van Renee Jan - WaarBenJij.nu Werk en feest(dagen) - Reisverslag uit Nieuw Nickerie, Suriname van Renee Jan - WaarBenJij.nu

Werk en feest(dagen)

Door: Renee en Jan

Blijf op de hoogte en volg Renee

26 December 2013 | Suriname, Nieuw Nickerie

Bonjour. Dit bericht schrijven we op 2e kerstdag terwijl we vanaf het balkon kijken naar een tropische regenbui. Vanmiddag hebben we nog geBBQd bij het ziekenhuis, maar het weer draait hier nogal snel om. Een opvallend feit: de SEH verpleegkundigen drinken alcohol bij de BBQ terwijl ze nog aan het werk zijn.

Inmiddels zijn we 4 weken in Nickerie en 5 weken in Suriname. De eerste hele maand van de 7 zit er al bijna op. De vorige keer lazen jullie al dat we ons wel thuis voelen. De afgelopen weken hebben we weer van alles meegemaakt. Tot vorige week had Jan 9 dagdiensten gedraaid en had toen een weekend vrij, Renée had die week deelgenomen aan voorlichten maar ook een begin gemaakt voor een nieuw project: meldpunt kindermishandeling opzetten in Nickerie. Het vrije weekend viel echter letterlijk wat in het water dankzij de regen. Toch ziet elke dag er een beetje hetzelfde uit: soms zon en boven 30 graden, maar even erna weer een forse regenbui. Dat is de regentijd in Suriname! Op zaterdagavond was er kerstdiner van het ziekenhuis. We kregen een uitgebreid buffet en er werd naar Surinaamse traditie veel gedanst en gezopen! Ook kregen de medewerkers een klein kerstpakket.

Na het weekend zonder echte hoogtepunten volgde een saaie week. Reden was de eerste nachtdienst-week van Jan. Dat betekende dus dat Renée alleen thuis sliep en Jan lange nachten draaide in het ziekenhuis en ’s ochtends thuis moest bijslapen. Gelukkig vielen de nachten wel mee qua werk, elke nacht kon ik toch wel 2-4 uurtjes slapen.

Afgelopen zaterdag (“uitslaapdag”) is Jan vroeg opgestaan zodat we die middag naar een Nickeriaanse chirurg konden gaan. Hij werkt al lang in Nederland als chirurg en komt soms terug naar Nickerie, waar hij wordt verwelkomd door familie en artsen. We hadden een gezellige BBQ met een prachtig uitzicht en kregen heerlijk eten en ook genoeg te drinken. Erna bezochten we een lokale voetbalwedstrijd (11-1…) en gingen daarna nog naar Bart, Anniek en Kavita. Zij zijn psychologen of nog in opleiding en wonen 500 meter verderop. We gingen er wat spelletjes doen en hebben echt een heel leuke avond gehad, met net iets te veel alcohol op (Jan).

Zondag ging de wekker vroeg want we gingen helpen bij een speurtocht voor een kinderhuis. Er zijn in Nickerie enkele kinderhuizen. Hier verblijven kinderen waarvan de ouders niet meer leven of de zorg niet meer aankunnen. Vandaag gingen we een kijkje nemen bij een vrouw die 16 (!) kinderen (op)voedde en volledig afhankelijk is van donaties. Alle kinderen hadden een gedeelde slaapkamer (3 of 4 per kamer) en waren tussen 5 en 17 jaar oud. Persoonlijke bezittingen zijn een knuffel en een vliegertje (zelfgemaakt), verder hebben ze niets. Maar wel allemaal enorm blij met aandacht en ook dankbaar naar hun pleegmoeder. Het was aandoenlijk dit te zien. Wij speelden een spel (balwerpen, memory) waarmee de kinderen in hun vakantieweek speelcentjes konden verdienen zodat er aan het einde een soort winnaar zou zijn. Ze vonden het erg interessant. ’s Middags gingen we met Judith naar de polder fietsen. In totaal bijna 2 uur onderweg met een mooie stop, we keken zo naar Guyana. De polder is heel uitgestrekt en mooi, er wonen wel wat mensen maar niet zo veel. ’s Avonds hebben we nog lekker gegeten en was de zondag mooi geslaagd.

Maandag zijn we gaan uiteten met Gaitrie (collega van Renée, zij had haar broeken aangepast) en haar dochter. We aten met zijn 4 bij Pelita Hati, soort Hindoestaans eten, voor slechts 14 euro. Het uiteten is hier overal heerlijk, al is de sfeer in tentjes minder. Dinsdag zijn we op kerstavond met zijn twee gaan uiteten zodat we toch nog even alleen waren. Ook hier weer heerlijk gegeten. Helaas moest Jan de hele kerst werken, maar op 1e kerstdag gingen we na het werk naar de directeur van het ziekenhuis. Daar aten we thuis met allerlei bekende Nickerianen. En ook hier was (ja u raadt het al) heerlijk eten en natuurlijk veel drank. Met name Borgoe rum, dat is de lokale drank. Op 2e kerstdag zoals gezegd tijdens het werk een BBQ van het ziekenhuis.

Vanavond zouden we nog naar een grote bruiloft gaan, van de zoon van een huisarts. De straat zou worden afgesloten, ze verwachtten 1000 mensen. Maar het regent wat hard en dus blijven we een avondje thuis. Dat is ook niet gek, toch? Volgende week vieren we ook oud/nieuw en we gaan op 2 januari voor 4 dagen terug naar Paramaribo, een soort break dus!

Renee en Jan

• 26 December 2013 - 23:58

Monique Pluijmen:

Ik wens jullie alle goeds toe...fijn om jullie ervaringen te kunnen lezen..geniet nog van de laatste dagen van 2013...en alle goeds voor 2014...veel succes met alles wat op jullie pad komt. Groetjes van Monique

• 27 December 2013 - 08:32

Jody:

Hallo renee en jan.

Wat een leuk verhaal. En zo te sien heben jullie met kerst net als in Nederland als hoofdthema eten en drinken ..werk ze nog en goeie roetsj....
    Geniet in paramaribo

• 27 December 2013 - 12:32

Simon:

Wederom een leuk verhaal! Geniet er van!

• 27 December 2013 - 13:02

Marian:

Hoi Jan en Renee,

Dur zien al bekans 6 weken um. Geit [gelukkig] snel! Nao ut booke vaan us gezamelikke vekansie kint geer noe weer weier. Dur steit nog vaanalles op eur programma.
    Geneet mer. Zoene tied kreig geer noets mie.
    Veer goon noe veurziegtig nao 2014.
    En hope dat ut veur eederein un good en gezoond jaor zal wurre.
    Weier krijg geer unne dikke poen vaanoet un zeer winderig Mestreech.

P.s. ut waor weer un chique verhaol.

• 27 December 2013 - 22:25

Ruben, Dex En Diana:

Jan en Renee,

Wat leuk um af en tow get vaan uuch avontuur te maage preuve.
    Geneet mer saame vaan dit avontuur, dit nump uuch geine oets mie aof.

Veer winse uuch alvas un manjefieke jaorswisseling, mer mit al dat lekkere eete en drinke kump dat vas wel good.

Veul leefs en unne dikke poen vaan us dreijkes.

• 28 December 2013 - 12:29

Joyce:

Heey jan en Renée

Wat un sjoene verhoale um te lezen !!
    Wirk ze nog en alvast unne gooije roetsj

Xx joyce

• 30 December 2013 - 13:23

Jantine En Holis:

Nou jullie zitten er al helemaal in zo te lezen ha ha ha!!!! Ja drank gaat lekker daar he vooral de rum en de parbootjes!!! Ik ben ook nog heel vaak met mijn gedachten in Suriname , het is er toch wel geweldig hoor!!! Leuk Renee dat jij ook iets gevonden hebt daar, super!! Heb een gezellig oud/nieuw in Paramaribo en ik volg jullie ontwikkelingen met veel plezier! Groetjes vanaf heet Lombok.

• 24 Januari 2014 - 17:32

Tiny Moonen:

Hallo Renee en Jan,
    Zo te lezen bevalt het jullie wel, en hebben jullie je draai inmiddels gevonden. Leuk om jullie reisverslag te kunnen volgen, dat ga ik zeker vaak doen. Ik denk dat mam en pap zich al flink aan het voorbereiden zijn voor hun bezoek aan jullie.
    Wij wensen jullie beiden een fijne maar vooral leerzame werk/vakantie.
    Hartelijke groetjes van de overburen in Urmond,
    Tiny en Ludo